Halaman

Sabtu, 9 November 2013

Kes Penceraian di Malaysia, Mencemaskan

Terkejut dan mencemaskan bila terbaca di kaca tv saluran arus perdana....


"Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh".

Pepatah melayupun tak suka kita bercerai-berai. Walaupun ianya dituju khusus kepada kesatuan masyarakat, siapa boleh nafikan masyarakat itu juga adalah terdiri daripada perpaduan keluarga demi keluarga.

Di sini kita menghadapi masalah besar, apa akan jadi kalau sesuatu keluarga itu bercerai-berai dan tidak bertanggungjawab pulak tu bila dah bercerai. Sudah tentulah akan tergambar dalam kepala kita kronologi-kronologi yang akan berlaku selepas itu.

Mari muhasabah diri, kalau-kalau kita ada turut sama menyumbang ke arah banyaknya berlaku penceraian di negara tercinta ini.

Antara sebab berlaku penceraian:

1) Jahil.

Tak mahu belajar dengan orang tua dan guru agama yang tahu sepak terajang rumahtangga. Lebih seronok bersendirian dengan pasangan dan menggunakan kaedah cuba jaya atau 'try and error'. Sedangkan memasuki gerbang perkahwinan perlukan kelulusan 'lepasan fardhu ain' dan kepimpinan kekeluargaan yang adil dan bijaksana. Setengah remaja telah menutup pintu nasihat mak dan ayah serta guru agama dalam soal mencari jodoh. Dengan memandang pilihan mak dan ayah sebagai kolot dan ketinggalan. (Mungkin juga di sinilah istilahnya sesuatu perkahwinan itu sebenarnya dari awal lagi sudah tidak direstui ibu dan ayah, apabila tak mendapat restu ibuayah dan guru-guru agama maka hilanglah keberkatan hidup).

2) Tidak matang.

Masih kebudak-budakkan menangani sesuatu masalah. Dengan menganggap sudah miliki diploma, sekeping ijazah, ada sarjana dan PHD maka dia sudah tahu segala-galanya adalah tidak tepat untuk menghadapi bahtera rumahtangga. Sebenarnya, pengalaman bersusah-payah pertahankan prinsip agama, latihan agar kreatif menangani masalah di waktu susah dan senang sebelum melangkah ke 'institusi rumahtangga' dan belajar sedikit sebanyak psikologi pasangan adalah ilmu dan pengalaman yang penting dan sangat penting sebelum berkahwin.

3) Tidak bersyariat.

Tidak berlandaskan agama dari peringkat awal sebelum perkahwinan. Bermula dari 'matching' sudah mengenepikan agama. Maka pasangan yang dipilih adalah dengan melihat kecantikan dan kekuatan zahir seperti keturunan hebat dan yang kaya raya sahaja. Pilihan berdasar agama sudah diketepikan. Sedangkan yang paling penting, sejak mula 'perkenalan' mestilah bersyariat, berlandaskan agama dan tak ada unsur-unsur maksiat, sehinggalah sudah beranak pinak selepas berkahwin, mestilah dalam mencari redho Allah SWT. Rumahtangga yang membesarkan dan mengagungkan Allah dan Rasul itulah kebahagiaan, itulah ketenangan, itulah hiburan kerana Allah itu sendiri sumber kebahagiaan, hiburan dan ketenangan.

Bacalah Kisah Saiyidina Umar AlKhattab r.a. sangat merancang generasi yang nak dilahirkan sesudah beliau tiada. Layari: http://alangfauzi.blogspot.com/2013/10/moga-moga-kita-dan-generasi-kita.html

Jadikan doa di bawah sebagai amalan kita. Jangan lupa dimulakan dengan memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi SAW pada permulaan dan akhir doa. InsyaAllah akan diperkenankan  Tuhan.

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

“Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyejuk hati, dan jadikanlah kami sebagai pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa.”
(Al-Furqan:74)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan