Halaman

Jumaat, 1 November 2013

Silangkata Bercorak Islam 005

Salam, silangkata bercorak Islam 005 terus menerjah kehidupan anda dengan suluhan ilmu fardhu ain dan pengetahuan am.




Syarat penyertaan, terbuka kepada semua...

InsyaAllah, jawapan akan dipaparkan setiap Jumaat.



Silangkata 005:


Melintang

1) Tingkatan nafsu para Rasul dan Nabi.

2) Manusia akan menempuh beberapa alam sebelum kembali bertemu Allah SWT.
   Alam  ______ ---> Alam Rahim ---> Alam Dunia ---> Alam Barzakh ---> Alam Akhirat

3) Apabila huruf berbaris di atas bertemu huruf و (waw) atau ي (ya) bertanda sukun (tanda mati), huruf selepasnya dibaca sukun kerana waqaf. Dinamakan Mad ___ kerana pengucapannya lembut  dan mudah. Hukum bacaan = Panjang bacaan adalah 2, 4 atau 6 harakah

4)  Istilah ini hanya ditujukan kepada suami atau bapa yang benar-benar mengetahui anak atau isterinya sedang melakukan perbuatan keji tetapi suami atau bapa itu tidak mencegah atau tidak melarang isteri atau anak tersebut dari melakukan perbuatan keji tersebut.

5)
Maksudnya: Akan ditimpa kehinaan di mana saja mereka berada kecuali yang mengadakan hubungan dengan ALLAH (hablumminallah) dan hubungan sesama manusia (__________), dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan. Yang demikian itu kerana mereka kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Yang demikian itudisebabkan mereka durhaka dan melampaui batas.
(Ali Imran: 112)



Menurun:

6) Maha Berkehendak Allah SWT mengatasi kehendak makhlukNya kerana Maha Berkehendak Allah pasti terjadi dan tiada siapa boleh menghalangnya.

7) Kalau hujan adalah rain. Apa pula kalau payung. Jadi sediakanlah payung sebelum hujan. Dengan kata-kata lain, bertawakal hendaklah berbekal.

8) Barangsiapa mendirikan __________, dia sebenarnya telah mendirikan agamanya. Dan Barangsiapa meninggalkannya dia sebenarnya telah meruntuhkan agamanya.

9) Cukup dengan berkata '___' sebagai tanda membantah kepada orang tuanya dan orang tuanya telah tersinggung dengan perbuatan anaknya itu, si anak sudah  dikira derhaka kepada ibubapanya. Kalau tidak diusahakan minta ampun kepada ibubapa dan ibubapa tak sempat  memaafkan si anak, takut-takut si anak mati dalam suulkhatimah. Na'uzubillah.

10) Nabi yang paling kaya. Baginda telah menunjukkan contoh bagaimana mahu bersyukur terhadap nikmat Allah SWT. Maka habislah hujah orang kaya untuk tidak bersyukur...


11) Gelaran tersohor kepada Saiyidina Abu Bakar r.a. kerana keyakinannya kepada apa-apa saja yang dibawa oleh Rasulullah SAW adalah diakui benar lagi dibenarkan.




Untuk menentukan nama anda naik sebagai peserta silangkata yang menjawab betul semua bolehlah isi borang tersebut:

Silangkata 005:

Nama:
Bandar dan negeri:

Jawapan saya
Melintang
1)______
2)______
3)______
4)______
5)______
Menurun
6)______
7)______
8)______
9)______
10)______
11)______

Hantarkan samada secara

SMS: 0195670691
BBM: 26F3B5F1 (kena invite dulu)
Email: alangfauziandak@gmail.com

Untuk menaja hadiah teka silangkata sila berhubung nombor di atas.



Berikut adalah jawapan Silangkata Bercorak Islam 004:



Tahniah kepada yang menjawab semua betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan