Halaman

Jumaat, 25 Oktober 2013

Silangkata 004

Salam, 004 datang dengan soalan kehidupan dan cara hidup muslim… yang mesti dijawab dengan pengalaman dan panduan yang tepat.


Syarat penyertaan, terbuka kepada semua...

Jawapan akan dipaparkan pada setiap Jumaat, insyaAllah.

Silangkata 004:


Melintang

1) 10 Muharram, banyak peristiwa besar dalam Islam berlaku pada hari tersebut.

2) Tutuplah ___ orang lain, nanti kelemahan, kekurangan, kecacatan kita akan ditutup oleh Allah bukan sahaja di Akhirat bahkan di dunia lagi.

3) Gelaran yang diberi oleh Rasulullah kepada Abu Ubaidah ‘Amer bin Abdullah bin Al Jarrah bin Hilal Al Quraisyi ra. Pada zaman Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq ra, beliau telah melantik Abu Ubaidah sebagai Ketua Pembendaharaan Negara.

4) Salah satu sifat wajib bagi Rasul adalah bijaksana.

5) Maha _____ Allah, sangat berbeza dengan makhluk ciptaanNya, berbisik, menjerit, dihalang oleh tembok, terang-terangan, dalam keadaan semua bercakap, jauh atau dekat, sikit atau ramai, semuanya dan tidak ada terkecuali, hatta kata-kata hatipun, dapat 'dirakam' suara itu secara jelas dan serentak.


Menurun:

6) Rasulullah SAW dan para Sahabat diperintahkan oleh Allah supaya ber______ dari Mekah ke Madinah untuk menyelamatkan iman dan mengamalkan Islam sebagai cara hidup selepas mendapat tentangan hebat oleh pihak musyrikin Mekah.

7) Keburukan bercinta _____ kahwin adalah lebih banyak berbanding bercinta selepas kahwin. Antaranya kalau dilakukan bukan selepas kahwin, sewaktu dating, berchatting, calling, bukan anda sepasang sahaja yang ada, mesti ada orang ketiga. Segala minyak wangi atau berpeluhnya anda, make-up atau tidaknya pasangan anda, bertudung atau tidaknya pasangan anda, halus-manisnya perkataan yang anda gunakan atau walau teruk berserabutnya ayat yang anda gunakan, SEMUANYA telah diindahkan oleh pihak ketiga iaitu syaitan yang meniti di atas karpet yang dibentangkan oleh hawa nafsu. Sebab itu bila dah kahwin, syaitanpun menangis dan lari, maka yang diindahkan syaitan tadi, semuanya dah jadi sebaliknya, penyakit jemupun datang dan lebih malang lagi, sekiranya ‘tebu sudah menjadi hampas’. Perkara inilah yang banyak menyumbang kepada penceraian rumah tangga. Kalau anda yang baru berjinak-jinak nak melakukan ‘program taqrobuzzina (program hampiri zina)’ sponsored by nafsu, renung-renungkanlah dan kembalilah ke pangkal jalan.

8) 1000 kilogram = 1 ___.

9) Sepasang mata, sepasang telinga, sepasang tangan, sepasang kaki, mulut, perut, hidung dan kemaluan juga disebut sebagai __________, semuanya hendaklah digunakan untuk kebaikan dan tidak disalahgunakan kerana setiap organ deria tersebut akan menjadi saksi di Akhirat nanti akan kejahatan/kebaikan yang kita lakukan di dunia.

10) Buah ibadah, ianya ibarat bunga penyeri majlis dan semua orang suka kepadanya.


Untuk menentukan nama anda naik sebagai peserta silangkata yang menjawab betul semua bolehlah isi borang tersebut:

Silangkata 004:

Nama:

Jawapan saya
Melintang
1)______
2)______
3)______
4)______
5)______
Menurun
6)______
7)______
8)______
9)______
10)______

Hantarkan samada secara

SMS: 0195670691
BBM: 26F3B5F1 (kena invite dulu)
Email: alangfauziandak@gmail.com

Hadiah setakat ini masih lagi dalam pencarian sponsor, harap ada yang sudi jadi penaja insyaAllah..



Berikut adalah jawapan Silangkata Bercorak Islam 003:


Tahniah kepada yang menjawab semua betul.

Antaranya...



1) Siti Fatimah Aina binti Nizam dari Taiping
2) Aisyah binti Zawari dari Taiping
3) Nurul Athifatul Hana binti Mahmud dari Taiping
4) Siti Nur Sofiatun binti Mohd Maher dari Taiping



Tiada ulasan:

Catat Ulasan