Halaman

Khamis, 10 Oktober 2013

Ahnaf bin Qais ra


Al Ahnaf bin Qais, nama sebenarnya, Al Dahhak bin Qais At Tamimi dari Bani Tamim. Oleh kerana sejak kelahirannya kakinya sudah tempang maka dia digelar Al Ahnaf dan akhirnya menjadi namanya oleh orang ramai Al Ahnaf bin Qais.

Beliau lahir di perkampungan Barat Yamamah di Daerah Najdi. Kehidupannya sebagai anak yatim kerana sedari dia merangkak lagi ayahnya telah terbunuh. Ini mendidik jiwanya sensitif dan peka terhadap suasana sekelilingnya.

Sebelum Rasulullah SAW wafat, baginda mengutuskan beberapa orang Sahabat utk berdakwah di tempatnya. Namun ajakan mereka tidak dijawab oleh kaumnya, melihatkan keadaan ini Ahnaf terus bersuara kepada kaumnya, "Wahai kaumku, kenapa kamu teragak-agak, sekejap ke hadapan sekejap ke belakang. Utusan yang datang kepada kamu ini adalah utusan yang baik. Mereka mengajak kamu supaya mengamalkan akhlak yang baik dan melarang kamu melakukan yang tidak baik. Demi Allah, semua yang dikatakan oleh mereka itu adalah baik. Terimalah seruan mereka ini supaya kamu akan beroleh kejayaan di dunia dan Akhirat", tegas Ahnaf yang sudah merasa keindahan Islam.

Apabila mendengar kata-kata itu, kaum mereka dengan mudah menerima Islam, termasuklah dirinya sendiri. Maka bergegaslah Pembesar-Pembesar kaumnya berjumpa Rasulullah kecuali Ahnaf kerana dia masih muda remaja. Namun begitu beliau telah didoakan Rasulullah dan diberkati Rasulullah SAW.



Sikapnya Ketika Bersama Sayyidina Umar ra



Beliau antara pemimpin yang dibimbing terus oleh Sayyidina Umar Al Khattab ra.
Dalam Penyerangan Persia, Panglima Perang Uthbah Bin Ghazwan telah menerima sepucuk surat dari Sayyidina Umar yg meminta dihantarkan 10 orang perajurit terbaik ke Madinah dengan segera. Antara 10 perajurit utama itu termasuklah Ahnaf Bin Qais.

Ketibaan mereka di Madinah disambut oleh Amirul Mukminin. Semasa duduk semajlis dengan Sayyidina Umar, maka bertanyalah Sayyidina Umar tentang hal-hal rakyat di tempat masing-masing. Kebanyakannya menjawab "tentang hal-hal rakyat secara umum Amirul Mukminin lebih tahu, karena Amirul Mukminin adalah pemimpinnya. Maka kami hanya melaporkan atas nama peribadi kami sendiri"

Namun apabila sampai giliran Ahnaf bercakap, maka Ahnaf pun melaporkan yang menunjukkan beliau sendiri turun padang di tempat beliau bertugas. “Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya tentera kaum muslimin yang dikirim ke Mesir, mereka tinggal di daerah yang subur menghijau dan tempat yang mewah peninggalan Fir’aun”, ucap Ahnaf.

“Pasukan yang dikirim ke negeri Syam, mereka tinggal di tempat yang nyaman, banyak buah-buahan dan taman-taman seperti Istana. Manakala pasukan yang dikirim ke Persia, mereka tinggal di sekitar sungai yang melimpah air tawarnya, juga taman-taman buah-buah peninggalan Para Kaisar”, ujar Ahnaf.

Namun kami dikirim ke Basrah, mereka tinggal di tempat yang kering dan tandus, tidak subur tanahnya dan tidak pula menumbuhkan buah-buahan. Salah satu tepinya laut yang masin, tepi yang satunya lagi hanyalah hamparan yang tandus. Maka perhatikanlah kesusahan mereka wahai Amirul Mukminin. Perbaikilah kehidupan mereka, perintahkan Gabernor di Basrah untuk membuat aliran sungai agar mereka dapat memiliki air tawar untuk digunakan ternakan dan tanaman. Perhatikanlah mereka dan keluarganya, ringankanlah penderitaan mereka, karena mereka menjadikan hal itu sebagai tempat untuk berjihad fi sabilillah”, tambah Ahnaf.

Sayyidina Umar bersyukur dan takjub kerana Ahnaf sudah menjadi wakilnya dalam memikul tanggungjawab kepada rakyat. Ini diakui oleh perajurit yang lain bahawa Ahnaf adalah dari kalangan seorang pemimpin yakni pemimpin kepada Bani Tamim.

Sebelum pulang, Sayyidina Umar memberi bekal kepada Ahnaf. Namun, Ahnaf berkata, “Demi Allah wahai Amirul Mukminin, tiadalah kami datang dari jauh dan memukul perut unta selama berhari-hari demi mendapatkan bekal. Saya tidak memiliki keperluan selain keperluan kaumku seperti yang telah saya katakan kepada Amirul Mukminin. Jika Amirul Mukminin membuat tindakan susulan di tempat kami, itu sudah cukup bagi Amirul Mukminin”, tegas Ahnaf. Rasa takjub Sayyidina Umar semakin bertambah, lalu Sayyidina Umar berkata, “Pemuda ini adalah pemimpin penduduk Basrah”, tegas Umar.

Dalam pada itu hati Ahnaf amat malu dan terasa didikan Amirul Mukminin apabila Sayyidina Umar menyedari dia telah tersimpan kain yang berlebihan dari kadarnya apabila bagasi belakang kudanya tersembur keluar. Peringatan ini amat diingatinya sampai bila-bila apabila Sayyidina Umar berpesan, “Ambillah bagi kalian yang diperlukan dan gunakan kelebihan harta kalian pada tempatnya, agar ringan beban kalian dan banyak mendapatkan pahala”, Ahnaf tertunduk malu mendengar nasihat Amirul Mukminin itu.


Selepas itu, perjumpaan Ahnaf dengan Sayyidina Umar berlangsung satu tahun. Yakni berkursus terus dengannya selama setahun. Sayyidina Umar merasakan bahwa Ahnaf adalah kader yang memiliki keperibadian yang mulia setelah mengujinya. Kemudian, Amirul Mukminin mengutus Ahnaf untuk memimpin pasukan ke Persia. Sayyidina Umar berpesan kepada panglimanya, Abu Musa al-Asy’ari ra, “Untuk selanjutnya ikutkanlah Ahnaf sebagai pendampingmu, ajak dia bermusyawarah dalam segala urusan dan perhatikanlah usulannya”, ujar Sayyidina Umar.

Ahnaf memang masih sangat belia. Tetapi, Ahnaf salah seorang tokoh dari Bani Tamim yang sangat dimuliakan kaumnya. Kaum Bani Tamim sangat berjasa dalam penaklukan musuh dan mempunyai prestasi yang cemerlang dalam berbagai peperangan. Termasuk dalam peperangan besar penaklukan kota Tustur dan menawan pemimpin mereka yang angkuh yaitu Hurmuzan.

Hurmuzan adalah pemimpin Persia paling berani dan kuat serta keras. Hurmuzan juga ahli dalam strategi perang, dan telah berkali–kali mengkhianati kaum muslimin.

Tatkala dalam posisi terdesak dan hampir kalah dengan tentera Muslimin di salah satu bentengnya yang kukuh di Tustur, dia masih bersikap sombong. “Aku punya seratus batang panah. Dan demi Tuhanku, kalian tidak mampu menangkapku sebelum habis panah-panah ini!”, ujarnya

Serangan yang diketuai Anas bin Malik bersama Ahnaf bin Qais itu dengan mudah dapat mengalahkan Hurmuzan dan berjaya menangkapnya hidup-hidup. Namun Hurmuzan mohon agar dia dapat berbicara dgn Sayyidina Umar terlebih dahulu. Maka disarunglah pakaian kebesarannya kain sutera bertakhta permata dan berlian yang diiringi oleh Ahnaf dan Anas ke Madinah.

Sesampai di Madinah terkejut besarlah Hurmuzan bahawa ketua orang mukmin itu sekadar berbaring di bawah pohon kurma tanpa ada pengawal peribadi. Sayyidina Umar tidak sudi berbicara dengannya selagi tidak menanggalkan pakaian kebesarannya. Hurmuzan yang kagum dengan tawadhuk dan zuhudnya Sayyidina Umar dengan mudah menerima arahan Sayyidina Umar.
Dengan menunduk lesu, Hurmuzan serta penuh dengan kehinaan dirinya, dia berkata, “Wahai Umar, pada masa jahiliyah, ketika antara kalian dengan kami tidak ada Rabb, kami selalu menang atas kalian. Tapi setelah kalian memeluk Islam, Allah menyertai kalian, sehingga kami kalah. Kalian menang atas kami memang karena hal itu, tetapi juga karena kalian bersatu, sedangkan kami bercerai berai”, ungkap Hurmuzan. Hurmuzan mengucap 2 kalimah syahadah di tangan Sayyidina Umar.



Sikapnya Ketika Zaman Saiyyidina Ali KWJ



Beberapa sahabat seperti Ahnaf bin Qais At-Tamimi memahami keperluan Sayyidina Ali bin Abi Thalib. Menurutnya, pembunuhan terhadap Osman jelas perbuatan yang harus diambil tindakan. Tetapi, suasana saat itu sangat tidak memungkinkan bagi Khalifah Sayyidina Ali untuk mengambil tindakan tegas. Pada saat yang sama, Ahnaf mencium adanya gelagat orang ketiga yang menghendaki terjadinya pertikaian.

Atas dasar itu, ia berusaha mencegah agar tidak terjadi pertempuran. Namun usahanya tetap gagal. Di akhir perbincangannya dengan Sayyidina Ali bin Abi Thalib ia sempat memberikan pilihan. “Aku berperang di pihak Amirul Mukminin atau aku mencegah 10,000 pedang tertuju pada Amirul Mukminin?” tanya Ahnaf.

Menghadapi tawaran itu, dengan bijak Khalifah Sayyidina Ali menjawab, “Cegahlah 10,000 pedang terhadapku.”

Dengan jawaban itu, Ahnaf memutuskan untuk menjauhkan diri bersama 10,000 pasukannya. Ia tidak sampai hati menghadapkan senjata terhadap Ummahatul Mukminin, Saiyidatina Aisyah binti Abu Bakar rha dalam Perang Jamal(Perang hasil keputusan ijtihad para Sahabat).



Sikap Tegasnya Di Zaman Muawiyah bin Abu Sufyan



Selepas wafatnya Sayyidina Ali, Pemerintahan Islam beralih kepada Kerajaan Bani Umaiyah. Ketika Damsyik sedang menikmati musim bunga yang sedang mekar bunga-bunganya di taman-taman yang menyegar dan mengharumkan, istana Pemerintah, Muawiyah bin Abu Sufian turut bersiap sedia untuk menerima para tetamunya.

Sebaik sahaja tetamu pertama dipelawa masuk menghadap Khalifah, adik perempuannya, Ummu Hakam bin Abu Sufyan bergegas mengambil tempat duduknya di sebalik tabir. Ummu Al Hakam mahu mendengar hadis-hadis Rasulullah SAW yang diperdengarkan di dalam majlis khalifah ini. Selain daripada ingin mengambil kesempatan untuk mendengar kisah-kisah menarik, syair-syair yang indah dan bimbingan nasihat yang akan disampaikan dalam majlis ini.

Ummu Hakam adalah seorang wanita pintar, bersemangat tinggi dan sentiasa mencari sesuatu yang baik. Ummu Hakam mengetahui, abangnya akan mengizinkan rakyatnya menghadap berdasarkan darjat mereka dalam masyarakat. Muawiyah akan menjemput terlebih dahulu sahabat Rasulullah SAW kemudian diikuti oleh tabiin yang ternama, para ulama dan mereka yang berkedudukan.

Cuma kali ini, Ummu al Hakam mendapati abangnya menerima tetamu pertama yang tidak disenanginya. Ummu al Hakam mendengar Muawiyah berkata, "Wahai Ahnaf, setiap kali saya teringat Perang Siffin saya akan teringatkan engkau dan pendirianmu yang menyebelahi Ali bin Abi Talib"

Dengan berani Ahnaf menjawab, "Wahai Muawiyah, hati-hati yang khilaf denganmu masih tersimpan dalam jiwa ini. Pedang yang kami gunakan untuk  pertahankan ijtihad kami masih lagi ada di tangan kami. Jika engkau bersedia untuk berdamai kami akan lebih bersedia untuk berdamai. Namun jika engkau bersedia untuk berperang kami akan lebih bersedia untuk berperang. Demi Allah, kami datang ke sini bukan kerana mengharapkan hadiahmu atau kerana kami takut kepada ancamanmu. Kami datang untuk memperbaiki hubungan, untuk mengukuhkan perpaduan dan suara umat Islam."

Sebaik sahaja habis berkata-kata, lelaki ini berpaling dan beredar. Apabila mendengar kata-kata itu, Ummu Hakam terdorong untuk menyelak tabir di hadapannya. Dia ingin melihat siapakah yang memulangkan buah keras dan memberikan jawapan yang begitu keras kepada Khalifah.

Ummu al Hakam lihat lelaki itu berjalan tempang keluar istana....

Ummu al Hakam memandang abangnya sambil berkata,"Wahai Pemerintah, siapakah orang yang mengugut dan mengancam Pemerintah di tengah-tengah istana ini?"

"Orang ini jika dia bertindak, 100 ribu orang Bani Tamim lagi akan bertindak tanpa mengetahui sebab mereka berbuat begitu. Dia ialah Ahnaf bin Qais pemimpin Bani Tamim. Orang Arab yang Unggul, seorang Pejuang dan Penakluk", jawab Muawiyah sambil memandang Ahnaf pergi.



Akhlaknya Yang Tertonjol



Pernah diriwayatkan suatu hari ada seorang lelaki mengutuk dan mengeji al-Ahnaf. Al-Ahnaf pergi dari situ dan tidak membalas kejian dan makian tersebut. Kejian dan makian tersebut tidak diendahkan, seolah-olah masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Langkahnya diteruskan walaupun lelaki yang mengejinya tadi tetap mengikut langkah kakinya dan terus mengutuknya. Lagak al-Ahnaf masih seperti tadi, tenang dan tidak menghiraukannya.

Sebaik sahaja menghampiri kawasan kediamannya, al-Ahnaf berhenti. Langkahnya kaku. Dipandang lelaki yang mengejinya tadi lantas berkata: “Jika masih ada apa-apa yang engkau ingin katakan, maka luahkanlah segala-galanya sebelum penghuni kejiranan ini mendengar kata-kata mu dan mula menyakitimu”.


Dalam kisah yang lain pula, seorang lelaki mengutuknya dan mengejinya. Al-Ahnaf sekadar diam tidak berkata apa-apa walau sepatah. Lelaki tersebut tidak berputus asa, tetap meneruskan misinya mengutuk dan menghina al-Ahnaf sehinggalah tiba waktu makan tengah hari. Al-Ahnaf berkata kepadanya: “Ini dia makanan tengah hari kami. Mari makan bersama kami”.

Ajakan al-Ahnaf itu sungguh-sungguh ikhlas dari hatinya. Bukan ajak-ajak ayam atau ajakan sinis. Lelaki yang menghinanya itu malu. Usahanya ibarat mencurahkan air ke daun keladi, sia-sia dan tidak bermanfaat.



Sentiasa Mengambil Pengajaran Dan iktibar Dalam Setiap Situasi




Pernah ditanya Ahnaf bin Qais, bagaimana dia boleh mengekalkan sifatnya yang lemah lembut itu. Ahnaf menjawab, ” Aku belajar dengan Qais bin Asim (bukan bapanya) iaitu pada satu hari sedang berehat-rehat, masuk hambanya membawa panggang besi yang berisi daging panggang yang masih panas. Belum sempat daging itu diletakkan dihadapan Qais, tanpa sengaja besi panggang yang masih panas itu jatuh terkena anak kecil Qais.

Menjerit-jeritlah si anak, kesakitan dan kepanasan sehingga meninggal dunia. Qais yang melihat peristiwa itu dengan tenang berkata kepada hambanya yang sedang pucat dan menunggu hukuman, ”Aku bukan sahaja tidak marah kepada kamu tetapi bermula hari ini aku akan membebaskan kamu.” Begitulah sopan santunnya dan pemaafnya Qais bin Asim”, Kata Ahnaf mengakhiri ceritanya.


Al Ahnaf bin Qais RA wafat pada 67H



Pada diri beliau ada contoh tauladan yang baik. Paling nak diikuti adalah bagaimana beliau sangat cemerlang dalam kebenaran sebagai pengikut yang taat kepada seorang Amirul Mukminin ke Amirul Mukminin yang lain atau Khalifah yang silih berganti. Kelebihan dirinya, beliau sangat beradab dengan setiap pemerintahan yang ada, sentiasa merujuk pemimpin, tindakan yang bagaimana nak dibuat dan sebagainya. Pada dirinya ada akhlak mulia yang tertonjol dan luas ilmu kebenarannya dan kepimpinannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan