Halaman

Jumaat, 18 Oktober 2013

Silangkata Bercorak Islam 003


Salam, silangkata bercorak Islam datang lagi, menguji minda anda tentang ilmu yang telah dipelajari, baik fardhu ainnya, ilmu tajwidnya, sejarah, sains dan pengetahuan am. InsyaAllah, jawapan akan dipaparkan setiap Jumaat.

Syarat penyertaan:

Terbuka kepada semua warga negara Malaysia khasnya dan di luar Malaysia amnya.



SILANGKATA 003


Melintang


1) Najis daripada anjing dan babi

2) Satu sistem pergerakan makanan dalam badan. Ia tidak bergerak laju tapi pengecutan dan pengembangan saluran laluan makanan selepas dikunyah dan ditelan ke dalam perut akan beransur-ansur menggerakkan makanan sambil berlakunya pencernaan dan penyerapan sepanjang laluan pencernaan. Sebab itu dalam Islam, Sunnah Nabi ketika makan dan minum hendaklah dilakukan dalam keadaan duduk. Supaya makanan yang masuk ke dalam perut dapat diperlahankan dan dapat disempurnakan pencernaannya. Di sini, kita dapat merasakan Maha Kasih Sayang Tuhan, yang berterusan melakukan proses ini dan menyempurnakannya melalui pergerakan makanan tersebut. Inilah antara nikmat Allah yang patut kita syukuri.

3) Amalan kebaikan atau kejahatan walau sebesar ________pun akan diperhitungkan oleh Allah SWT di Akhirat nanti.

4) Takbir raya pada Hari Raya Qorban yang mengiringi solat fardhu sehingga solat Asar 13 Zulhijjah dipanggil takbir _____.

5) Apabila mim mati bertemu dengan huruf ba, hendaklah dibaca dengan dengung dan hukum tajwidnya adalah ______ syafawi.


Menurun


2) ______ Nabi SAW bernama Abi Talib yang sangat sayangkan Nabi SAW serta berusaha melindungi Nabi ketika dakwah Nabi ditentang keras pada peringkat awalnya, tetapi beliau tidak direzekikan memeluk Islam walau di akhir hayatnya.

6) Pemberian nikmat atas kemurkaan Tuhan berupa harta dan kekayaan serta isteri dan anak-pinak kerana penipuan, penyelewengan, merompak dan merampas hak orang tanpa izin tuannya serta kerana penyakit cinta dunia dan melupakan Tuhan. Pemberian sebegini akan menghilangkan keberkatan apa saja yang kita perolehi, ianya dapat dilihat kepada makin bertambah jauhnya kita dengan Tuhan.

7) Selain ilmu nahu, apakah yang perlu diketahui oleh pelajar yang mahu mendalami ilmu tafsir al-Quran.

8) Manusia pertama terkorban.

9) Mekah dan Madinah.


Untuk menentukan nama anda naik sebagai peserta silangkata yang menjawab betul semua bolehlah isi borang tersebut:

Silangkata 003:

Nama:

Jawapan saya
Melintang
1)______
2)______
3)______
4)______
5)______
Menurun
2)______
6)______
7)______
8)______
9)______

Hantarkan samada secara

SMS: 0195670691
BBM: 26F3B5F1 (kena invite dulu)
Email: alangfauziandak@gmail.com

Ramai yang mencadangkan pemberian hadiah. Hadiah setakat ini masih dalam pencarian sponsor, harap ada yang sudi jadi penaja insyaAllah..


Jawapan Silangkata 002:


Tahniah kepada yang berjaya menjawab semua betul.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan