Halaman

Jumaat, 15 November 2013

Silangkata Bercorak Islam (007)

Salam bahagia....
 

007 menjenguk peribadi muslim di penghujung hari persekolahan dan meninjau kalau-kalau sudah ada peribadi yang secerdik dan setangkas Sultan Muhammad Al-Fateh.... 

Syarat penyertaan:


1. Terbuka kepada semua remaja Malaysia sehingga berumur 25 tahun. 
2. Sah sehingga 22 Nov 2013
3.  Keputusan Hakim adalah muktamad.

Hadiah berupa wang tunai*

     Pertama: RM10.00
     3 hadiah saguhati: RM5 setiap satu.

*Hanya yang memenuhi terma dan syarat sahaja layak perolehi hadiah.

  
(Hadiah ini datangnya dari seorang hamba Allah yang tidak mahu namanya disebut dan beliau sudi menghulurkan sejumlah di atas untuk setiap minggu, Alhamdulillah)

InsyaAllah, jawapan akan dipaparkan setiap Jumaat.

Berikut adalah Silangkata 007 


Soalan Silangkata 007
 

Melintang:

1) Tarikh 10hb __________, Nabi Ibrahim berjaya keluar dalam keadaan selamat dan bersahaja dari bakaran api panas yang menggunung, di mana api bakaran itu adalah kerahan Raja Namrud untuk menghapuskan atau melenyapkan perjuangan suci Nabi Ibrahim a.s.

2) Sultan Muhammad Al-Fateh pada usia 24 tahun, telah mencapai anugerah "Raja yang sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera" kerana berjaya menakluki kota ________ dan mengubah kota tersebut kepada Islambul dan kini dikenali sebagai Istanbul.

3) Huruf ا (alif) sehingga ي (ya).

4) Mafhum dari hadis Nabi SAW, kalau kita mengamalkan, membangunkan 1 _______ Nabi SAW di ketika masyarakat sudah begitu rosak, maka pahalanya ibarat 100 kali mati syahid. Namun begitu, cara hidup Nabi SAW yang terbesar adalah membangunkan sistem Islam, seperti sistem pentadbiran Islam, sistem ekonomi Islam, sistem pendidikan Islam, sistem kebudayaan Islam, sistem kekeluargaan Islam, sistem keselamatan Islam dan lain-lain...
 

Dari Ibnu Abbas ra. bahwa Nabi SAW bersabda: "Barangsiapa yang berpegang dengan ______ku, ketika merata kerosakan pada ummatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (Riwayat Baihaqi) Dalam riwayat Thabarani dari Abu Hurairah ra. ada sedikit perbedaan, yaitu katanya: Baginya pahala orang yang mati syahid.  

5) Salah satu amalan yang tidak putus walaupun ibubapa telah meninggal dunia, iaitu doa dari anak yang _______. 

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang ______  yang berdoa untuknya." 
 (Hadith Riwayat Muslim)

 

Menurun:  

1) Salah satu acara riadah Rasulullah SAW. 

2) Hukum berpakaian ______, walaupun menutup aurat, sehingga menampakkan bentuk tubuh adalah makruh. (Ulamak-ulamak yang sangat menjaga adab dengan Allah dan sesama manusia, meninggalkan berpakaian seperti begitu). 

6) Soalan senang, antara 'berebut' nak menjadi imam solat dan 'berebut' nak melaungkan azan, mana yang terpuji? 

7) Tolut yang bersama tenteranya di pihak kebenaran berjaya menewaskan ________ dan tenteranya di pihak batil, yang zalim dan menindas rakyat. 

8) Rasulullah dan para sahabat yang berhijrah ke Madinah dengan hanya sehelai sepinggang dilihat oleh musuh Islam sebagai orang terhina, namun pada pandangan Allah adalah yang paling mulia kerena mereka telah diperdayakan dengan selemah-lemah makhluk. Satu dunia telah mengetahui, dalam usaha mereka menjejaki Rasulullah dan hendak membunuh baginda, kaum musyrikinlah yang terhina kerana boleh terpedaya dengan hanya lakunan burung merpati dan sarang ________ yang menutupi gua Thur ketika Rasulullah dan Saiyidina Abu Bakar berehat dalam gua tersebut.

Peserta silangkata yang menjawab betul semua bolehlah isi borang tersebut:

Silangkata 007:

Nama:________________________________________
Umur:________________________________________
Bandar dan negeri:______________________________
Nombor Akaun Maybank:________________________



Jawapan saya
Melintang
1)______
2)______
3)______
4)______
5)______
Menurun
1)______
2)______
6)______
7)______
8)______


Hantarkan samada secara

SMS: 0195670691
BBM: 26F3B5F1 (kena invite dulu)
Email: alangfauziandak@gmail.com
(boleh juga send gambar peserta)


Untuk menaja hadiah teka silangkata sila berhubung nombor di atas.

Berikut adalah jawapan Silangkata Bercorak Islam 006:



 


Peserta yang bertuah adalah.....


1) Ainul Basyirah bt Abdul Hamed, 14 tahun, dari Bandar Country Homes Rawang Selangor. (hadiah telahpun diberi).

Tahniah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan