Halaman

Ahad, 20 Oktober 2013

Penjara Dunia VS Penjara Akhirat.... (Kartun 003)


Mengapa Penjara Dunia Lebih Ramai Lelaki Tetapi 'Penjara' Akhirat Lebih Ramai Perempuan?



Penghuni penjara dunia lebih ramai lelaki dan penghuni penjara Akhirat lebih ramai wanita, ini satu fakta yang tak dapat disangkal. Statement 'penghuni penjara dunia lebih ramai lelaki' berlaku di hadapan mata kita. Bagi yang belum ada pengalaman, silalah melawat penjara. Kenyataan 'penghuni penjara Akhirat lebih ramai wanita' adalah dari lidah Nabi SAW yang benar lagi dibenarkan.

Sabda Nabi SAW:
"Sesungguhnya aku melihat kalian sebagai penghuni neraka terbanyak."
(Hr. Bukhari dan Muslim).

"Sesungguhnya penghuni Syurga yang paling sedikit jumlahnya adalah kaum wanita."
(Hr. Bukhari dan Muslim).

Mesti ada sebab dan puncanya untuk kita mencelikkan hati dan membuka minda dan menggunakan kanta agama untuk mengambil pengajaran dan panduan hidup kita.

Sebabnya....

Pertama:

Mahkamah dunia hanya mampu melihat kesalahan-kesalahan besar ataupun kejahatan-kejahatan lahiriah, ataupun kejahatan-kejahatan fizikal. Sudah tentulah kesalahan-kesalahan berbentuk demikian banyak diperlakukan oleh manusia yang kuat fizikalnya dan pastilah ramai di kalangan kaum Adam yang 'merealisasikannya'.

Sebagai contoh kejahatan yang dilakukan, mencuri, merompak, menyamun, pecah rumah, merogol, meragut, merempit, bergaduh, membunuh dan lain-lain yang 'sama waktu' dengannya. Sudah pastilah kejahatan sebegitu akan terhukumnya kaum lelaki. Bukannya tak ada kaum Hawa yang kuat, ada..., tapi bilangannya terlalu sedikit. Sebab itu mereka dalam penjara dunia dalam bilangan yang sedikit.

Kedua:

Mahkamah Akhirat perhitungkan kejahatan manusia secara amat detail dan Hakimnya sendiri adalah Allah al-'Alimul Hakim. Yang Maha Adil dan Maha Menghitungkan. Maka kesalahan yang berselindung dalam rumah, kerana tidak bersyukur terhadap nikmat Allah oleh para isteri, iaitu nikmat seorang yang bernama suami kepada isteri.

Ramai wanita tidak fokus terhadap tanggungjawab sebagai seorang isteri yang taat kepada suami, tidak istiqomah melayan suami ketika hidup bersama mereka sedangkan mereka tidak dipertanggungjawabkan secara khusus untuk 'berjihad' seperti kaum lelaki.

Satu lagi kesalahan yang tanpa disedari adalah kesalahan berpunca dari lidah. Mengumpat, menfitnah, memaki hamun, menghina, mengherdik, mengeluh, mengungkit jasa dan mengadu-domba. Satu 'perniagaan' yang tidak memerlukan modal. Hanya berbekalkan air liur dan mazmumah yang disuburkan.

Kalau dilihat tentang ini, kaum Adam kurang terlibat dengan 'gejala' ini kerana mereka banyak disibukkan kerja luar pejabat dan kerja yang berbentuk 'out station'. Mungkin juga Allah SWT telah bekalkan 'akal yang panjang' kepada kaum lelaki yang tidak suka 'merosakkan bangunan yang susah payah dibina sebelum ini'.

Sebab itulah Nabi SAW mendapati banyak kaum wanita menjadi penghuni Neraka sewaktu baginda diisrak-mikrajkan. Kesalahan pada pandangan Allah SWT yang tidak ditaubatkan di dunia, walaupun terlepas dari penjara dunia, rupa-rupanya highway untuk manusia yang bernama perempuan di masukkan dalam 'penjara' Akhirat yakni Neraka.

(Peringatan juga kepada kaum lelaki, kerana firman Allah:
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ)



1 ulasan: