Halaman

Sabtu, 7 Disember 2013

Maha Suci Tuhan Dari Tidak Berperanan Sebagai Tuhan!


Mari belajar dari alam, nak belajar dengan alam ni kena tahu dulu ilmu asas agama dan latihan mencelikkan hati yang berterusan agar hati kita terus dipandu Allah SWT. Inilah yang dipanggil Universiti Kehidupan. Dalam Al-Quran selalu dikepilkan dihujung-hujung ayat "Afala tatazakkarun", "Afala ta'qilun", "Afala tatafakkarun" dan lain-lain.

Nabi Ibrahim a.s. waktu remaja baginda banyak melakukan latihan mencelikkan hati baginda, dengan menimbulkan banyak pertanyaan dan mencari jawapan yang setepatnya, seperti kisah popular dari baginda, "Patutkah dikatakan Tuhan itu BULAN?". Maka baginda pun memerhatikan BULAN dan tiba-tiba hilang di waktu siang. Kalau macam ini, confirm BULAN bukan Tuhan. Maka bagindapun membuat hipotesis lain. "Kalau begitu, mungkin sahaja MATAHARI?" tapi MATAHARI pun sama nasibnya menghilangkan diri pada waktu malam. Sedangkan Tuhan mana boleh begini, mesti ada setiap saat dan ketika!

Begitu juga bila terlintas di hati baginda, bagaimana pula Tuhan nak menghidupkan manusia semasa kehidupan di Akhirat nanti, sedangkan manusia kebanyakannya sudah hancur hingga ke tulang belulang. Maka berlakulah peristiwa seperti yang tercatat dalam Al-Quran. Di suruh oleh Allah SWT akan Nabi Ibrahim memotong beberapa ekor burung dan campur adukkan potongan tersebut dan diletakkan di beberapa kawasan. Allah SWT telah menunjukkan Maha Berkuasa nya Tuhan dengan berterbangan potongan-potongan burung itu mencari jasad masing-masing dan bercantum antara satu sama lain. Seterusnya burung-burung itu hidup dan berterbangan di angkasa.

Maha Suci Tuhan dari tidak berperanan sebagai Tuhan!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan