Halaman

Isnin, 9 Disember 2013

Islam, Iman Dan Ihsan


Hadis kedua

عَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَيْضًا قَالَ: " بَيْنَمَا نَحْنُ جُلُوسٌ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم ذَاتَ يَوْمٍ، إذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيدُ بَيَاضِ الثِّيَابِ، شَدِيدُ سَوَادِ الشَّعْرِ، لَا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ، وَلَا يَعْرِفُهُ مِنَّا أَحَدٌ. حَتَّى جَلَسَ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و سلم . فَأَسْنَدَ رُكْبَتَيْهِ إلَى رُكْبَتَيْهِ، وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ
وَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِي عَنْ الْإِسْلَامِ
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و سلم الْإِسْلَامُ أَنْ تَشْهَدَ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَتُقِيمَ الصَّلَاةَ، وَتُؤْتِيَ الزَّكَاةَ، وَتَصُومَ رَمَضَانَ، وَتَحُجَّ الْبَيْتَ إنْ اسْتَطَعْت إلَيْهِ سَبِيلًا
قَالَ: صَدَقْت . فَعَجِبْنَا لَهُ يَسْأَلُهُ وَيُصَدِّقُهُ
 قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِيمَانِ
قَالَ: أَنْ تُؤْمِنَ بِاَللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ
قَالَ: صَدَقْت. قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ الْإِحْسَانِ
قَالَ: أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّك تَرَاهُ، فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاك
قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ السَّاعَةِ. قَالَ: مَا الْمَسْئُولُ عَنْهَا بِأَعْلَمَ مِنْ السَّائِلِ
قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنْ أَمَارَاتِهَا؟ قَالَ: أَنْ تَلِدَ الْأَمَةُ رَبَّتَهَا، وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاءَ الشَّاءِ يَتَطَاوَلُونَ فِي الْبُنْيَانِ. ثُمَّ انْطَلَقَ، فَلَبِثْنَا مَلِيًّا
ثُمَّ قَالَ: يَا عُمَرُ أَتَدْرِي مَنْ السَّائِلُ؟
‫‬قُلْتُ: اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ
قَالَ: فَإِنَّهُ جِبْرِيلُ أَتَاكُمْ يُعَلِّمُكُمْ دِينَكُمْ
[رَوَاهُ مُسْلِمٌ]



Diriwayatkan dari ‘Umar bin Khaththab r.a, ia berkata ”Pada suatu ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah S.A.W, tiba-tiba muncul kepada kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih dan rambutnya amat hitam. Tidak kelihatan darinya tanda-tanda orang yang sedang dalam perjalanan dan tidak ada seorang pun di kalangan kami yang mengenalinya. Ia segera duduk di hadapan Nabi S.A.W, lalu lututnya disandarkan kepada lutut Nabi dan meletakkan kedua tapak tangannya di atas dua paha Nabi S.A.W, seraya berkata “Hai Muhammad! Khabarkanlah kepadaku tentang Islam.”
Jawab Rasulullah S.A.W: ”Islam adalah engkau bersaksi bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan Muhammad adalah Pesuruh Allah, engkau mendirikan solat,engkau menunaikan zakat, engkau berpuasa pada bulan Ramadhan, dan engkau menunaikan haji ke Baitullah jika engkau mampu melakukannya.”
Lelaki itu berkata: “Engkau benar.”                                                                                                    

Maka kami pun merasa hairan kerana ia yang bertanya dan ia pula yang membenarkannya. Kemudian ia bertanya lagi: “Khabarkanlah kepadaku tentang iman.”
Jawab Nabi S.A.W : ”Engkau beriman kepada Allah, kepada MalaikatNya, kepada kitab-kitabNya, kepada para rasulNya, kepada hari Akhirat dan engkau beriman kepada taqdir Allah, yang baik dan yang buruk.”
Ia berkata: ”Engkau benar.”

Dan ia berkata lagi:  “Khabarkanlah kepadaku tentang Ihsan.”
Jawab Nabi S.A.W : ”Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihatNya, dan bila engkau tidak mampu melihatnya sesungguhnya Dia melihatmu.”

Lelaki itu berkata lagi: ”Beritahu aku bila terjadinya Qiamat.”
Jawab Nabi S.A.W : ”Yang bertanya tidaklah lebih tahu dari yang bertanya.”

Dia pun bertanya: ”Beritahukan kepadaku tentang tanda-tandanya!”
Jawab Nabi S.A.W : ”Jika seorang hamba telah melahirkan tuannya, jika engkau melihat orang yang tidak beralas, telanjang, miskin dan pengembala kambing telah saling berlumba-lumba dalam mendirikan bangunan yang menjulang tinggi.”

Setelah itu lelaki tersebut pun segera pergi. Aku pun terdiam sekian lamanya sehingga Nabi S.A.W bersabda kepadaku: ”Wahai Umar, tahukah engkau siapakah lelaki yang bertanya itu!” 
Aku menjawab: ”Allah dan RasulNya lebih mengetahui.”
Beliau bersabda: ”Dia adalah Jibril yang datang kepada kalian untuk mengajarkan kepada kalian tentang agama kalian.”
(Diriwayatkan oleh Muslim)
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan